Menu

Stressbehandling

5. januar 2017 - Alternative behandlingsformer

Stress er en grundliggende positiv evne i vores system til at klare en ekstra udfordring, fysisk eller psykisk, i en kortere periode. En del af vores nervesystem er i alarmberedskab og sørger for at vi kan klare en ekstraordinær situation. For derefter at hvile og regenerere.

Men – vi er ikke beregnet til at være under stresspåvirkning i længere tid ad gangen. Biologisk ligner vi dyrene. Og de jager ikke rundt 12 timer eller mere i træk. De jager/flygter og hviler. Spiser og hviler.

Mange mennesker får ikke hvilet, ikke engang når de sover. Nervesystemet er overvejende påvirket af stressfaktorer og reagerer med konstant forhøjet biologisk  beredskab. Stressfaktorer kan være arbejdsmæssige/tidsmæssige men også følelsesmæssige forårsaget af sygdom, smerter og personlige kriser. Hormonsystemet i kroppen og hjernen arbejder for ensidigt  og dermed belastes legemet og psyken. Når denne tilstand har stået på et stykke tid, kan systemet ikke mere kompensere for  det og der opstår symptomer og lidelser. I starten som regel psykisk med  træthed og irritabilitet, tristhed, dårlig nattesøvn, uro. Så kommer koncentrationsproblemer og svigtende hukommelse. Fysisk opstår muskelspændinger, ofte fulgt af hovedpine, ryg – og nakkeproblemer. Senere kan udvikles forringet indlæringsevne, depression og demens.

Fysiske symptomer i fordøjelsessystemet, forhøjet blodtryk, forhøjet stofskifte, hjerteproblemer, nedsat immunforsvar med infektioner og forværring af allerede eksisterende sygdom  viser sig efter længere tids stress.

For tiden søger stadigt flere, også yngre mennesker, førtidspension på grund af stress.

Så – skal man have det bedre skal situationen vendes. Da langvarig stress er en lidelse med direkte indflydelse på både krop og sind, er det en fordel at rette behandlingen mod det hele menneske. Ved samtale klarlægges årsagerne til den opståede situation  og muligheder for ændringer og nye strategier tages op. Følelsesmæssige reaktioner skal have mulighed for opmærksomhed.  Legemet har brug for omsorg, bevægelse og motion for at nedbringe stresshormonerne. Dybe afspændingsteknikker sørger for, at kamp/flugtsystemet kan slappe af, og den genopbyggende del af vores nervesystem tager over.

Fremtidsønsker og visioner lægges ind i en livsplan og et godt liv er i gang igen.

Kilde: Liza Meiland Hansen